Sedan årsskiftet gäller den nya spellagen och denna har satt upp striktare och mer snäva regler rörande hur spelbolagen får marknadsföra sig, men har till och med instiftat en ny stopp-knapp som alla licenserade casinon ska erhålla och denna har döpts till Spelpaus – men huruvida casinona respekterar denna är vida omdebatterat.
Freespins, bonusar och andra förmånliga erbjudanden är en allt vanligare syn i casinoreklamerna. Om du gör si, så får du så och liknande. Men sedan den nya lagen trädde i kraft är det inte längre tillåtet att göra sina reklamer precis såsom man vill. Spelreklamen måste vara måttlig. Men just definitionen av vad ”måttlig” faktiskt innebär är dock inte specificerat, vilket också gjort ämnet till en het debatt. Något som till exempel Sydsvenskan skriver är hur Svenska Spels egen reklamfilm, som ska vara skapad just i den måttliga andan, trycker på knapparna hos de med spelmissbrukstendenser. Bland annat säger Malin Lauber (S), kommunalråd i Växjö, att det just är kick-momentet i filmerna som stör henne. Att det inte regnar pengar kanske kan tyckas måttfullt, men när datorskärmen i reklamfilmen visar upp ett stort ”JACKPOTT” och personen bakomskärmen brister ut i ett leende – det kan vara en minst lika stark speltrigger som blinkande lampor, pengaregn och sirener för en som har ett problemspelande.
Spelbolagen i topp över Sveriges 20 största annonsörer
På listan över landets största annonsörer, som tidningen Resumé publicerat, ligger matvarukedjan Ica i topp men tätt därefter följer två spelbolag och på hela 20-topplistan kan vi se sex stycken spelbolag. Såhär ser sammanställningen över fjolårets största svenska annonsörer:
- Ica, 1,06 miljarder – håller förstaplatsen sedan 2017
- Kindred group, 985 miljoner – har klättrat till andraplatsen från niondeplatsen
- Procter & Gamble, 678 miljoner – har halkat ned ett steg i listan
- Coop, 666 miljoner – har även de halkat ned ett steg
- Mio, 643 miljoner – behåller sin femteplats även i fjol
- Svenska spel, 562 miljoner – har ökat en placering i listan
- Elgiganten, 513 miljoner – har halkat ned två positioner i listan
- Telia, 458 miljoner – har trappat upp sin marknadsföring och klättrat hit från plats 20
- Volvo, 402 miljoner – även de har ökat sin marknadsföring och klättrat hit från plats 16
- Glaxosmithkline, 384 miljoner – behåller position 10
- Arla, 376 miljoner – har trappat ned en aning och halkat ned från sjätteplatsen
- Willys, 375 miljoner – tappat en position
- IKEA, 374 miljoner – ökat en position
- Tre, 365 miljoner – ökat med tre platser
- Volkswagen, 363 miljoner – trappat ned från åttondeplatsen
- Snabbare, 357 miljoner – är ny på listan
- Global gaming Malta, 348 miljoner – är ny på listan
- Hallon, 335 miljoner – innehade tidigare plats femton
- ATG, 327 miljoner – håller sin nittonde plats i listan
- Leovegas, 322 miljoner – är numera sist i topplistan i stället för näst sist
Kritik mot Spelpaus
Något som är märkbart i listan ovan är hur spelbolagen satsar på reklam, men spelreklamen är just vad man vill minska på med den nya lagen. I samband med årsskiftet då spellagen trädde i kraft lanserade man även Spelpaus. Spelpaus är ett register för spelare att registrera sig på om de vill pausa sig från sitt spelande och då ska heller ingen spelreklam komma direkt till dem. Men detta har dock inte fungerat riktigt som det var tänkt. I en intervju med Svenska Dagbladet berättar till exempel Annika om hur ett sms från ett spelbolag fick henne att börja spela igen, och detta var efter att hon registrerat sig hos Spelpaus. På Branschorganisationen för onlinespel i Sverige beklagar generalsekreteraren Gustaf Hoffstedt det inträffade och hoppas att implementeringen av stopp-systemet inom några veckor ska fungera som det är tänkt.